Beginn des Seitenbereichs:
Seitenbereiche:

  • Zum Inhalt (Zugriffstaste 1)
  • Zur Positionsanzeige (Zugriffstaste 2)
  • Zur Hauptnavigation (Zugriffstaste 3)
  • Zur Unternavigation (Zugriffstaste 4)
  • Zu den Zusatzinformationen (Zugriffstaste 5)
  • Zu den Seiteneinstellungen (Benutzer/Sprache) (Zugriffstaste 8)
  • Zur Suche (Zugriffstaste 9)

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche

Beginn des Seitenbereichs:
Seiteneinstellungen:

Deutsch de
English en
Suche
Anmelden

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche

Beginn des Seitenbereichs:
Suche:

Suche nach Details rund um die Uni Graz
Schließen

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche


Suchen

Beginn des Seitenbereichs:
Hauptnavigation:

Seitennavigation:

  • Universität

    Universität
    • Die Uni Graz im Portrait
    • Organisation
    • Strategie und Qualität
    • Fakultäten
    • Universitätsbibliothek
    • Jobs
    • Campus
    Lösungen für die Welt von morgen entwickeln – das ist unsere Mission. Unsere Studierenden und unsere Forscher:innen stellen sich den großen Herausforderungen der Gesellschaft und tragen das Wissen hinaus.
  • Forschungsprofil

    Forschungsprofil
    • Unsere Expertise
    • Forschungsfragen
    • Forschungsportal
    • Forschung fördern
    • Forschungstransfer
    • Ethik in der Forschung
    Wissenschaftliche Exzellenz und Mut, neue Wege zu gehen. Forschung an der Universität Graz schafft die Grundlagen dafür, die Zukunft lebenswert zu gestalten.
  • Studium

    Studium
    • Studieninteressierte
    • Aufnahmeverfahren
    • Infos für Studierende
  • Community

    Community
    • International
    • Am Standort
    • Forschung und Wirtschaft
    • Absolvent:innen
    Die Universität Graz ist Drehscheibe für internationale Forschung, Vernetzung von Wissenschaft und Wirtschaft sowie für Austausch und Kooperation in den Bereichen Studium und Lehre.
  • Spotlight
Jetzt aktuell
  • 23. Mai: Uni Vibes
  • Infos zu Studienwahl & Anmeldung
  • Crowdfunding entdecken
  • Klimaneutrale Uni Graz
  • Gefragte Forscher:innen
  • Arbeitgeberin Uni Graz
Menüband schließen

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche

Beginn des Seitenbereichs:
Sie befinden sich hier:

Universität Graz ARQUS Neuigkeiten Arqus Communities of Practice: 3rd Call for Expressions of Interest
  • Über Arqus
  • Unser Angebot
  • Offene Calls
  • Summer Schools
  • Kontakt
  • Neuigkeiten

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche

Montag, 25.09.2023

Arqus Communities of Practice: 3rd Call for Expressions of Interest

arqus call communities of practice

Arqus opens the 3rd call for expressions of interest to continue constituting formal Communities of Practice within the Arqus Alliance, either from pre-existing or entirely new groups of professionals.

The application deadline for the 3rd call has been already scheduled for 31st October. In the following sections, the requirements, conditions and the process of proposals’ submission are detailed.

 

Introduction

As Arqus situates people at the centre of our approach to building a European University, our strategy reinforces and institutionalises the diverse Arqus communities which have been built so far, including Arqus Communities of Practice. 

One of the objectives of European University Alliances is that of community- and identity-building within and across our member universities. Despite the difficulties imposed by the pandemic, we have been able to establish concentric, intersecting and interlinked networks of members of each of our universities, building a sense of online community and Arqus identity. In order to move forward in our step-by-step approach to building a truly European University, Arqus believes that the many existing formal and informal Task Forces, Working Groups, committees and other groupings constitute the basis for our joint institutional learning and transformational approach. This Work Package aims to offer an upscaled and institutionalised framework for Arqus Communities not only in those areas already identified as key to the building of our shared future, but also in emerging areas for cooperation.

The concept of Communities of Practice, borrowed from learning theory, is that of “systems of collective critical inquiry and reflection focussed on building a shared identity and collective intelligence garnered over time” (Nussbaum-Beach and Hall, 2012); it fits perfectly with Arqus’ self-conception as a “laboratory for institutional learning”, but grounds specific activities in their respective domains, thus weaving the social fabric required to enable collective learning. These Communities of Practice will also constitute a key framework for the rapid and smooth incorporation of our new members, facilitating institution-wide engagement on their part. 

During the first three years of Arqus activity, many multi-level communities have arisen, such as the Language Centre directors, for example.

 

Requirements and conditions

Members

Proposals should involve professionals or academics from at least 4 of the nine full members of Arqus, and may also involve members from associate partners.

Work Plan

Each CoP will develop its own Work Plan, with the three major objectives in mind:

  • Community building
  • Bench- and peer-learning
  • Staff development 

These Work Plans will propose joint activities, discussions, information sharing channels, and in particular address problems identified by each Community of Practice or by the Arqus governing and coordination bodies, and propose solutions to be implemented at local or Alliance level.

Domain-based staff development

Domain-based joint staff development is an important tool for the long-term construction of the Alliance, and Communities of Practice are natural seedbeds for peer learning to take place and then be disseminated beyond those participating directly. For that reason, each Community of Practice Work Plan should include the design of a staff development programme for the corresponding domain, to be implemented on a continuous basis jointly during the funding period and beyond.

Staff development will take the form of joint, flexible on-line, f2f or blended learning activities, which should be fully accessible, and use where possible the Arqus LMS once it has been developed; materials developed should be deposited in the Arqus repository. Learning acquired will be certified by the Arqus Academy and will be recognized by each partner university.

 

Why to apply?

Once constituted, Arqus will offer each Community logistic support where needed from the core Arqus team and, once the Arqus Digital Platform is available, a collaborative space on the Arqus Learning Management System (LMS), other IT solutions for virtual meetings and events.

Similarly, members of Communities will receive formal certification and recognition as established at each Arqus member university.

 

Submission of proposals

This call for expressions of interest is intended to be open on a permanent basis. Results of proposals will be made every four months, approximately. The results of the proposals received until 31st October will be announced around mid November 2023.

Proposals should be submitted to the Work Package co-leads, Guadalupe Soriano-Barabino and Kamila Kamińska-Sztark at arqus(at)ugr.es, following the structured detailed at the end of the Call document. Find the document here: 2nd-and-3rd-calls-for-expressions.pdf (arqus-alliance.eu)

 

If you would like to suggest or to be part of a CoP but don’t know anyone who shares the same interest at partner universities, please contact a member of this Work Package or the Project Officer at your university. Please also contact them for any other information.

Here is the list of contacts by university:

University of Granada

Guadalupe Soriano Barabino dirlangpolicy(at)ugr.es

Inmaculada Yuste Martínez arqus(at)ugr.es 

University of Graz

Kerstin Käfer kerstin.kaefer(at)uni-graz.at

Vera Jüttner vera.juettner(at)uni-graz.at 

Maria Heinemann  maria.heinemann(at)uni-graz.at

Leipzig University

Ewa Adamkiewicz arqus(at)uni-leipzig.de

Université Claude Bernard Lyon 1

Catherine Guillaumon catherine.guillaumon(at)univ-lyon1.fr 

Alison Bédéjus ARQUS(at)univ-lyon1.fr

University of Minho

Elsa Costa e Silva elsa.silva(at)ics.uminho.pt

Vanessa Alves arqus(at)uminho.pt

University of Padua

Gabriele Nicoli gabriele.nicoli(at)unipd.it

Marco Carraro arqus(at)unipd.it 

Vinius University

Ungè Gaigalè ugne.gaigale(at)cr.vu.lt

Julija Savickè julija.savicke(at)cr.vu.lt

University of Wroclaw

Kamila Kaminska kamila.kaminska(at)uwr.edu.pl 

Emilia Wilanowska emilia.wilanowska(at)uwr.edu.pl

Maynooth University

TBC

Weitere Artikel

Sprachkurse in Irland: Perfektes Englisch für den Berufsalltag

Wer sein Englisch für den professionellen Kontext aufmotzen möchte, ist hier genau richtig. Die Universität Maynooth bietet im Sommer wieder Sprachkurse an.

Die Vortragsreihe „A Journey Through Artificial Intelligence“ steht in den Startlöchern

Was kann KI? Und was sollte ich darüber wissen? Die Antworten gibt es hier: Das Arqus Artificial Intelligence and Digital Transformation (AI&DT) Living Lab startet die zweite Ausgabe der Vortragsreihe zu künstlicher Intelligenz.

Studentin erzählt: So ist es "European Studies" zu studieren

Noch schnell für "European Studies" inskribieren? Studentin Aruuke Asylbekova erzählt, warum sich das Studium auszahlt.

Teaching Innovation Fund: Hier werden Lehr- und Lernprojekte gefördert!

Beim Arqus Teaching Innovation Fund sind innovative Lehr- und Lernideen gesucht! Noch bis zum 15. Mai können Projekte eingereicht werden.

Beginn des Seitenbereichs:
Zusatzinformationen:

Universität Graz
Universitätsplatz 3
8010 Graz
  • Anfahrt und Kontakt
  • Pressestelle
  • Moodle
  • UNIGRAZonline
  • Impressum
  • Datenschutzerklärung
  • Cookie-Einstellungen
  • Barrierefreiheitserklärung
Wetterstation
Uni Graz

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche

Beginn des Seitenbereichs:

Ende dieses Seitenbereichs. Zur Übersicht der Seitenbereiche